Sameni M, Azadiahmadabadi Z. Comparison of Brain Executive Function, Anxiety, and Aggression in Adolescents Exposed to Domestic Violence and Physical Punishment and Normal Adolescents.. 3 2025; 18 (48) :1-13
URL:
http://jnrihs.ir/article-1-659-fa.html
ثامنی مبینا، آزادی احمد آبادی زهرا. مقایسه کارکرد اجرایی مغز ، اضطراب و پرخاشگری در نوجوانان تحت تأثیر خشونت خانگی و تنبیه فیزیکی و نوجوانان عادی. 1. 1404; 18 (48) :1-13
URL: http://jnrihs.ir/article-1-659-fa.html
گروه روان شناسی، واحدگرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار ،.ایران
چکیده: (22 مشاهده)
هدف این تحقیق مقایسه کارکرد اجرایی مغز ، اضطراب و پرخاشگری در نوجوانان تحت تأثیر خشونت خانگی و تنبیه فیزیکی و نوجوانان عادی، میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل 200 نفر از نوجوانان تحت تأثیر خشونت خانگی و تنبیه فیزیکی و نوجوانان عادی شهر تهران بودند که از بین آنها 100 نفر از نوجوانان تحت تأثیر خشونت خانگی و تنبیه فیزیکی (50 نفر) و همچنین نوجوانان عادی (50 نفر) به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش بود. برای سنجش وسواس فکری از آزمون جور کردن کارتهای ویسکانسین (گرانت و برگ، 1993) ، پرسشنامه 21 سؤالی اضطراب بک (1988) و پرسشنامه 30 سوالی پرخاشگری آیزنگ و گلین ویلسون (1992) ، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی از تحلیل آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس با نرم افزار آماری اسپیاساس استفاده شد. نشان داد کارکرد اجرایی مغز ، اضطراب و پرخاشگری در نوجوانان تحت تأثیر خشونت خانگی و تنبیه فیزیکی و نوجوانان عادی، تأثیر معنادار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/7/4 | پذیرش: 1404/6/10 | انتشار: 1404/6/10