کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده: (235 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش پیشبینی نشاط ذهنی دانشجویان بر اساس ذهن آگاهی بود. طرح پژوهشی حاضر توصیفی و از نوع همبستگی با تکنیک تحلیل مسیر (رگرسیونی) و جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز به تعداد 55000 نفر بودند که بر اساس تباچنیک و فیدل (2007) 108 نفر بهعنوان نمونه بهصورت در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامههای نشاط ذهنی (ریان و فردریک، 1997) و ذهن آگاهی (بائر و همکاران، 2006) استفاده شد. نتایج حاصل از برآورد مدل پژوهش نشان داد ذهن آگاهی بهصورت کل (یعنی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم) و در حالت استاندارد به میزان 0.59 واحد (0.01< p) در تبیین واریانس متغیر ملاک یعنی نشاط ذهنی بهصورت مثبت تأثیر دارد. همچنین ذهن آگاهی در حالت استاندارد به میزان 0.3 واحد در تبیین واریانس متغیر ملاک یعنی نشاط ذهنی بهصورت مثبت و مستقیم تأثیر دارد (0.05< p). بنابراین با افزایش ذهن آگاهی در دانشجویان میتوان میزان نشاط ذهنی ایشان را افزایش داد و میتوان از این متغیرها برای ارتقا رضایت از زندگی دانشجویان بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/5/9 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10