Saberi M. Investigating the Role of Teacher's Professional Skills on the Academic Performance and Quality of Students' Learning. 3 2024; 13 (43) :1-10
URL:
http://jnrihs.ir/article-1-624-fa.html
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، دماوند، ایران
چکیده: (225 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش مهارتهای حرفهای معلم بر عملکرد تحصیلی و کیفیت یادگیری دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی برحسب نوع داده، کمی و برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 1402-1403 مشغول به تحصیل بودند، میباشد که تعداد 350 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس مختلف چهار ناحیه شهر تهران بهتصادف انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامههای استاندارد مهارتهای حرفهای معلمان حاجیزاده(1390)، عملکرد تحصیلی درتاج(1383)، ارزیابی کیفیت یادگیری دانش آموزان رحمانی آخکند(1389) استفاده شد. بهمنظور محاسبه روایی از روایی محتوایی و سازه و بهمنظور محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامههای پژوهش بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با نرمافزار SPSS-V.23) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که مهارتهای حرفهای معلمان در عملکرد تحصیلی و کیفیت یادگیری دانشآموزان، نقش دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/4/8 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10