کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده: (241 مشاهده)
امروزه با رشد فزاینده فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و تغییر و تحولات سریع، نظام آموزش و پرورش با چالشهای فراوانی مواجه شده است. از اینرو، سازماندهی فعالیتهای مدارس به منظور پیشبینی آینده، ضرورتی است. یکی از مولفههای اساسی برای سازماندهی فعالیتهای مدارس و همچنین، رویارویی با تضادها، چالشها، آیندهپژوهی در آموزش و پرورش است. با توجه به آنچه که گفته شد، هدف اصلی تحقیق حاضر، توسعه مدارس مبتنی بر رویکردهای آیندهپژوهی بود. روش مورد استفاده در این پژوهش مطالعهای و کتابخانهای بود. در این پژوهش به بررسی ادبیات و پیشینه مربوط به توسعه مدارس مبتنی بر رویکردهای آیندهپژوهی پرداخته شد و سپس یک مدل مفهومی ارائه شد. یافتهها نشان داد، مولفههای توسعه مدارس مبتنی بر رویکردهای آیندهپژوهی، شامل، روندها، رویدادها، سناریوها، تصاویر و اقدامات است و عوامل اثرپذیر از آیندهپژوهی در آموزش و پرورش و مدارس عبارتاند از تجاریسازی دانش و سیاستگذاری بهتر. در انتهای مقاله نیز پیشنهادهایی در رابطه با توسعه مدارس مبتنی بر رویکردهای آیندهپژوهی ارائه شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/2/22 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10