Mohammadi farahmand G, Ferdosi M. The Relationship between Parenting Style in the Family and Psychological Well-Being (A Case Study of Students of the Faculty of Psychology, Islamic Azad University of Mallard). 3 2023; 9 (39)
URL:
http://jnrihs.ir/article-1-601-fa.html
محمدی فرهمند غلامرضا، فردوسی مهسا. بررسی رابطه بین سبک فرزندپروری در خانواده با بهزیستی روانشناختی (مورد مطالعه دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی ملارد). 1. 1402; 9 (39)
URL: http://jnrihs.ir/article-1-601-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد شهرقدس، تهران، ایران
چکیده: (251 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک فرزندپروری در خانواده با بهزیستی روانشناختی در میان دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی ملارد بود. روش مورد استفاده در این پژوهش برحسب هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی بود. در این پژوهش جامعهآماری پژوهش حاضر را کلیهی دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی ملارد که در سال 1400-1401 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میداد و از این میان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، نمونهای 362 نفر انتخاب و پرسشنامه در اختیار آنها قرار گرفت. به منظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه سبک فرزندپروری بامریند (1991) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1980)، استفاده شد. به منظور سنجش پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار این ضریب برای هر دو پرسشنامه بالای 0.7 به دست آمد؛ همچنین به منظور سنجش روایی از روایی محتوا استفاده شد که برای این منظور پرسشنامهها به تأیید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بین سبک فرزندپروری در خانواده با بهزیستی روانشناختی دانشجویان رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر سبک فرزندپروری مقتدرانه با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان رابطه مثبت و معنادار دارد؛ سبک فرزندپروری مستبدانه با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان رابطه منفی و معنادار دارد و همچنین سبک فرزندپروری سهلگیرانه با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان رابطه منفی و معنادار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/2/22 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10