دوره 6، شماره 36 - ( 6-1401 )                   جلد 6 شماره 36 صفحات 18-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemati M. Investigating the Responsibility of Owner and Leaseholder Countries for Air Accidents of States from the International Responsibility of Governments. 3 2022; 6 (36) :1-18
URL: http://jnrihs.ir/article-1-588-fa.html
نعمتی منوچهر. بررسی مسئولیت کشورهای مالک و اجاره کننده هوایپما در قبال سوانح هوایی کشورهای از نگاه مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها. 1. 1401; 6 (36) :1-18

URL: http://jnrihs.ir/article-1-588-fa.html


دانشجوی دکترای تخصصی حقوق بین الملل عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
چکیده:   (212 مشاهده)
به طور بنیادین مسئله حمل و نقل در فضای بین‌المللی بازتابی از سیاست کشورها و استراتژی آنها جهت اتخاد یک راهبرد مشخص و شفاف می‌باشد تا تحت لوای آن، کشور به سهولت بیشتری بتوانند دامنه فعالیت، تردد و ترانزیت خویش بگسترانند. به همین جهت استفاده از هواپیما با دارا بودن شرایط خاص اقتصادی و سیاسی که از آن متساعد می‌گردد، نیازمند بررسی ژرف در حوزه قراردادها، مسئولیت‌پذیری، ایمنی و دیگر ارکان تشکیل دهنده این رابطه تجاری در حوزه بین‌المللی است. به دلیل اهمیت این موضوع، سعی شده تا در مقاله کنونی مسئله بررسی مسئولیت کشورهای مالک و اجاره کننده هوایپما در قبال سوانح هوایی کشورهای از نگاه مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها، به شیوه تحلیلی-توصیفی مورد کنکاش قرار گیرد. نتایج حاکی از آن است که که هرگاه فردی به لحاظ رابطه با یک وسیله نقلیه ازجمله مالکیت یا تصرف، محافظت از آن را عهده دار باشد و از ناحیه آن وسیله نقلیه خسارتی به وجود آید، مسؤل جبران خسارت واردشده خواهد بود. یکی از مسائل مهم درحوزه حقوق هوایی، سوانح هوایی می‌‌باشد که دارای سابقه‌ای طولانی است. این حادثه منجر به خسارت مادی و معنوی بسیاری می‌‌شود. برخلاف مسئولیت کیفری و اداری که از مصادیق اعمال حاکمیت دولت‌ها می‌‌باشد و در مقررات بین‌المللی کمتر به نوع و میزان آن پرداخته می‌‌شود مسئولیت مدنی ناشی از سوانح هوایی در مقررات و کنوانسیون‌ها‌ی بین‌المللی بطور جدی مورد توجه قرار گرفته است و نوعی مسئولیت قراردادی بین‌المللی را برای کشورها و اشخاص مرتبط با فعالیت‌ها‌ی هواپیمایی ایجاد کرده است. یکی از معضلات قابل بحث در مباحث حقوقی حمل‌ونقل هوایی وجود قواعد متعدد، پراکنده و در مواردی ناهماهنگ است. این ناهماهنگی موجبات سردرگمی و آشفتگی ذهنی را دریافتن راه حل‌ها‌ی مناسب می‌شود.پیرامون مسئله جبران خسارت ناشی از سقوط هواپیمایی نیز قواعد متعددی در حقوق داخلی و بین المللی وجود دارد.
 
متن کامل [PDF 622 kb]   (137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/10/3 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات جدید در علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research in human sciences

Designed & Developed by : Yektaweb