دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
چکیده: (154 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف شناسایی اثرات لباس، هویت فرهنگی، فرهنگ و اقوام در بهداشت روان افراد انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی و همچنین، به لحاظ نوع دادهها کیفی بود که روش پژوهش به لحاظ ماهیت فراترکیب بود. جامعه موردمطالعه کلیه اسناد، مبانی نظری و پیشینه مرتبط با اثرات لباس، هویت فرهنگی، فرهنگ و اقوام در بهداشت روان افراد در پایگاههای داده داخلی (1391-1403) و خارجی (2003-2024) بود. روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند و حجم نمونه بر اساس حذف سیستماتیک بر اساس نمودار جریان مدل پریزما بود. ابزار جمعآوری دادهها فیشبرداری و مرور سیستماتیک اسناد و ادبیات بود. بهمنظور محاسبه روایی از چکلیست 27 موردی بر اساس مدل پریزما و همینطور بهمنظور محاسبه پایایی از ضریب کاپای کوهن استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزار بود. شیوه تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل مضمون شامل مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر با نرمافزار Maxqda-V12 بود. یافتهها نشان داد که الگوی شناساییشده از اثرات لباس، هویت فرهنگی، فرهنگ و اقوام در بهداشت روان افراد دارای 6 بعد (احساس راحتی و رضایت، اعتمادبهنفس و هویت شخصی، همبستگی اجتماعی، اعتبار و احترام، خودباوری و قدرت، خلاقیت و توانایی انگیزش خود) میباشد. بنابراین بر اساس یافتهها میتوان گفت که لباس، هویت فرهنگی، فرهنگ و اقوام میتوانند تأثیرات مهمی در بهداشت روان افراد داشته باشند. درنهایت بر اساس بررسیها الگویی طراحی شد و از اعتبار بالایی برخوردار بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/5/31 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10