Pournaki A A, Assareh A, Abtahi M S. Identifying Indicators, Components and Dimensions of Philosophical Mindset among Professors of Islamic Azad Universities in Tehran. 3 2024; 13 (43) :1-21
URL:
http://jnrihs.ir/article-1-628-fa.html
پورنکی احمدعلی، عصاره علیرضا، ابطحی معصومه السادات. شناسایی شاخصها، مؤلفهها و ابعاد ذهنیت فلسفی در میان اساتید دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران. 1. 1403; 13 (43) :1-21
URL: http://jnrihs.ir/article-1-628-fa.html
استاد گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده: (170 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخصها، مؤلفهها و ابعاد ذهنیت فلسفی در میان اساتید دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران انجام پذیرفت. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع دادهها، کیفی و برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، فراترکیب بود . جامعه موردمطالعه شامل مبانی نظری و پیشینه مرتبط پایگاههای داده داخلی (1391-1402) و خارجی (2013-2023) بود. حجم نمونه حذف سیستماتیک بر اساس نمودار جریان مدل پریزما و روش نمونهگیری هدفمند بود. ابزار گردآوری دادهها اسناد کتابخانهای بود. بهمنظور محاسبه روایی چکلیست 27 موردی بر اساس مدل پریزما و برای محاسبه پایایی روش ضریب کاپای کوهن استفاده شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل مضمون (مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر) بود. یافتهها نشان داد، ذهنیت فلسفی در میان اساتید دانشگاه دارای چهار بعد آگاهی و تمرکز، خلاقیت و نوآوری، ارتباط بافرهنگ و هنر، ارزشها و اخلاق میباشد که بعد آگاهی و تمرکز دارای سه مؤلفه تسلط به دانش فلسفی با 4 شاخص، برخورداری از دیدگاه منحصربهفرد با 3 شاخص، توانایی بیان انتقال مفاهیم با 3 شاخص بود . بعد خلاقیت و نوآوری دارای سه مؤلفه تفکر نوآورانه با4 شاخص، اتصال میان رشتهها با 3 شاخص، تفکر بحرانی با 4 شاخص بود. بعد ارتباط بافرهنگ و هنر با یک مؤلفه تفکر فرهنگی با 1 شاخص بود. همچنین بعد ارزشها و اخلاق دارای چهار مؤلفه تفکر اخلاقی با3 شاخص، پژوهش اخلاقی با 15 شاخص ، تعامل باارزشها با 11 شاخص و توانمندیهای اخلاقی با 9 شاخص بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/5/1 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10