دوره 15، شماره 45 - ( 9-1403 )                   جلد 15 شماره 45 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nabil G. The Effectiveness of Cognitive Behavioral Play Therapy (CBPT) on the Development of Social Skills and Problem-Solving in Children with Math Disorder. 3 2024; 15 (45) :1-16
URL: http://jnrihs.ir/article-1-655-fa.html
نبیل غزاله. اثربخشی بازی‌درمانی شناختی رفتاری (CBPT) بر رشد مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله کودکان مبتلابه اختلال ریاضی. 1. 1403; 15 (45) :1-16

URL: http://jnrihs.ir/article-1-655-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده:   (38 مشاهده)
این پژوهش باهدف اثربخشی بازی‌درمانی شناختی رفتاری بر مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله کودکان مبتلابه اختلال ریاضی شهر کاشان در سال 1403 صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش­آموزان دختر دارای اختلال ریاضی شهر کاشان در پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی بودند که به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب، و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرارداده شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 30 دقیقه‌ای آموزش بازی‌درمانی شناختی رفتاری دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. جمع­آوری داده­ها بر اساس پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) و ادراک حل مسئله هپنر و پترسون (1982) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرم‌افزار spss27 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که بازی‌درمانی شناختی رفتاری باعث افزایش مهارت‌های اجتماعی و مؤلفه‌های آن همکاری، قاطعیت، خویشتن‌داری و مهارت رفتاری دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی شده است. همچنین نتایج نشان داد بازی‌درمانی شناختی رفتاری موجب بهبود "اعتماد به حل مسئله" و "کنترل شخصی" دانش­آموزان دختر پایه‌های چهارم تا ششم دارای اختلال ریاضی شهر کاشان شده است و این در حالی است که ازنظر "سبک گرایش- اجتناب" تفاوت معنی‌داری بین دو گروه مشاهده نشد. لذا بازی‌درمانی شناختی رفتاری به‌عنوان یک گزینه در برنامه کلاسی دانش‌آموزان مورد تائید است و می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله مناسب به کار رود.
متن کامل [PDF 489 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/4/22 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات جدید در علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research in human sciences

Designed & Developed by : Yektaweb