Nabil G. The Effectiveness of Cognitive Behavioral Play Therapy (CBPT) on the Development of Social Skills and Problem-Solving in Children with Math Disorder. 3 2024; 15 (45) :1-16
URL:
http://jnrihs.ir/article-1-655-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده: (38 مشاهده)
این پژوهش باهدف اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر مهارتهای اجتماعی و حل مسئله کودکان مبتلابه اختلال ریاضی شهر کاشان در سال 1403 صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر دارای اختلال ریاضی شهر کاشان در پایههای چهارم تا ششم ابتدایی بودند که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب، و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرارداده شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 30 دقیقهای آموزش بازیدرمانی شناختی رفتاری دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) و ادراک حل مسئله هپنر و پترسون (1982) استفاده شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرمافزار spss27 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که بازیدرمانی شناختی رفتاری باعث افزایش مهارتهای اجتماعی و مؤلفههای آن همکاری، قاطعیت، خویشتنداری و مهارت رفتاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی شده است. همچنین نتایج نشان داد بازیدرمانی شناختی رفتاری موجب بهبود "اعتماد به حل مسئله" و "کنترل شخصی" دانشآموزان دختر پایههای چهارم تا ششم دارای اختلال ریاضی شهر کاشان شده است و این در حالی است که ازنظر "سبک گرایش- اجتناب" تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد. لذا بازیدرمانی شناختی رفتاری بهعنوان یک گزینه در برنامه کلاسی دانشآموزان مورد تائید است و میتواند بهعنوان یک روش مداخله مناسب به کار رود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/4/22 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10