Bayati M, Soltani M. The Effectiveness of Mindfulness Based On Stress Reduction on Academic Adjustment and Distress Tolerance in Male Students with Learning Disabilities in Shahrekord City. 3 2024; 13 (43) :1-15
URL:
http://jnrihs.ir/article-1-629-fa.html
بیاتی چالشتری مجید، سلطانی مهسا. اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سازگاری تحصیلی و تحمل پریشانی در دانش آموزان پسر دارای اختلال یادگیری شهرستان شهرکرد. 1. 1403; 13 (43) :1-15
URL: http://jnrihs.ir/article-1-629-fa.html
کارشناسی ارشد، روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین، ایران
چکیده: (351 مشاهده)
هدف پژوهش بررسی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سازگاری تحصیلی و تحمل پریشانی در دانش آموزان پسر دارای اختلال یادگیری شهرستان شهرکرد بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل دانش آموزان پسر دارای اختلال یادگیری که در سال 1403به مرکز اختلال یادگیری شهرکرد مراجعه کرده بودند بود. روش نمونهگیری هدفمند بود به این شکل که تعداد 30 نفر از دانش آموزان پسر دارای اختلال یادگیری انتخاب گردیدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه تحمل آشفتگی(DTS) سیمونز و گاهر(2005) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر وسیریک(1984) بود. جلسات ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس کابات زین(2006) برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه و بهصورت یکبار در هفته برگزار شد. گروه کنترل پس از اجرای پیشآزمون در انتظار درمان بعد از پایان دورهی مداخله، قرار گرفتند و در این دوره تحت هیچگونه درمانی قرار نگرفتند. بعد از جمعآوری و استخراج دادهها، نمرات شرکتکنندگان با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سازگاری تحصیلی و تحمل پریشانی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری شهرستان شهرکرد تأثیر معنادار داشته است.(0001/0P>).
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/5/3 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10