Azadi M, Sani N. The Effectiveness of Schema Therapy on Emotional Cognitive Regulation Skills and Changing Attachment Styles in Adolescents. 3 2024; 13 (43) :1-16
URL:
http://jnrihs.ir/article-1-627-fa.html
کارشناسی ارشد، روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده: (195 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی طرحواره درمانی بر تنظیم شناختی هیجانی تغییر سبکهای دلبستگی در نوجوانان شهر تهران انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را شامل دانش آموزان دختر دوم متوسطه در منطقه 7 شهر تهران در سال تحصیلی 1403 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقهای طرحواره درمانی دریافت کردند و گروه کنترل در طول این مدت در انتظار درمان ماندند. ابزارهای مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی (گارنفسکی و کرایج، 2006) و سبکهای دلبستگی (هازن و شیور، 1987) بودند. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. نتایج نشان داد که طرحواره درمانی باعث کاهش تنظیم هیجانی منفی و افزایش تنظیم هیجانی مثبت در نوجوانان شد. همچنین نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر سبک دلبستگی اجتنابیتفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما در متغیرهای سبک دلبستگی ایمن و دوسوگرا تفاوت معناداری وجود دارد. منطبق با یافتههای پژوهش حاضر میتوان طرحواره درمانی را بهعنوان یک روش کارآمد جهت بهبود تنظیم شناختی هیجانی و سبک دلبستگی ایمن و دوسوگرا در نوجوانان پیشنهاد داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/4/24 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10