دکتری تخصصی، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده: (196 مشاهده)
هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی فرایند طرح درس در تدریس میباشد. امروزه طرح درس نقشه راهی برای معلم و دانشآموز به شمار میآید که مسیر تدریس و یادگیری نامشخص میکند و یا به زبان ساده نظامی از اندیشهها، مقدمهچینیها و پیشبینیهایی را شامل میشود که در ذهن معلم و قبل از رفتن او به کلاس شکل میگیرد. استفاده از طرح درس برای پیشبرد اهداف آموزشی و یاددهی و یادگیری دانشآموز اهمیت بالایی دارد. تعیین برنامه زمانی کلاس و هدفمند بودن آن، ایجاد انگیزه در معلم، و کمک به او از مزایای نوشتن طرح درس است. ارتقاء دانش، توسعه مهارت، توسعه تفکر نیز از اهداف آموزشی است که به آن د راین مقاله اشاره بیشتر شده. ازجمله طرحهایی که بیشترین کاربرد را در آموزش دارد. طرح درس روزانه، ماهانه و سالانه است فرایند نوشتن طرح درس نیز شامل: هدفهای کلی ، جزئی،رفتاری، روشهای تدریس، ارزشیابی ، امادهسازی، ارائه درس، فعالیتهای تکمیلی و تکوینی است. در انتهای مقاله نیز پیشنهادهایی در رابطه با بررسی فرایند طرح درس در تدریس ارائه شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/4/8 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10