کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده: (175 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه سبکهای تفکر با پرخاشگری در دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف یک پژوهش بنیادی است. طرح پژوهش از نوع همبستگی است که در آن رابطه بین متغیر بلوغ عاطفی و پرخاشگری با استفاده از ضریب همبستگی بررسی و تعیین می شود و حدود تغییرات یک یا چند متغیر با حدود تغییرات یک یا چند متغیر دیگر مورد مطالعه قرار گرفت. اطلاعات آماری بر اساس دادههای به دست آمده پس از جمع آوری پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نشان میدهد که متغیرهای سبکهای تفکر وارد معادله رگرسیون شده که میزان همبستگی آن با پرخاشگری برابر 644/0 و مقدار مجذور آر برابر 414/0 و مجذور آر تعدیل شده برابر 387/0 میباشد بدین معنی که این متغییرها با هم 7/38٪ از تغییرات پرخاشگری را پیشبینی میکنند. نتایج حاکی از معنادار بودن مدل رگرسیون میباشد که مقدار f محاسبه شده با 270/15 با درجات آزادی ١٤ و ٣٠٢ بزرگتر از مقدار بحرانی میباشد و سطح معناداری کوچکتر از سطح 01/0 میباشد که نشان دهنده معنا دار بودن مدل رگرسیون میباشد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که بین سبک تفکر قانون گذاری با پرخاشگری رابطه مثبت معنادار وجود دارد به این معنی که هر چه دانشجویان بیشتر از این سبک تفکر استفاده میکنند میزان پرخاشگری آنها بالاتر است و بالعکس.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/4/13 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10