دانشجوی دکتری، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده: (750 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تبیین نظریه کارکردگرایی (رکن اصلی جامعه شناسی) انجام پذیرفته است. مطالعه حاضر توصیفی (از نوع مروری) میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش مطالعهای و کتابخانهای بود. در این پژوهش به بررسی ادبیات و پیشینه مربوط به نظریه کارکردگرایی (رکن اصلی جامعهشناسی) پرداخته شد و سپس یک مدل مفهومی ارائه شد. در این راستا علاوه بر بررسی منابع اطلاعاتی خارجی، منابع و پایگاههای اطلاعاتی داخل ایران نیز بررسی شده است. مطالعات انجام شده بیانگر آن است که کارکردگرایی مانند سایر نظریهها، از زیرساختهای برخوردار است که او را از نظریههای رقیب متمایز میکند. تصویری که کارکردگرایان از هستی ارائه میدهند، واقع گرایند. پیشفرضهای اساسی کارکردگرایان نسبت به انسان، شامل جبرگرایی، ارضاناپذیری و بدبینی نسبت به شرایط انسانی است. کارکردگرایی از جهت معرفتشناسی، اثباتگرا و به معرفت شناسیهایی باور دارد که معتقدند جهان اجتماعی مانند جهان طبیعی دارای اجزا و عناصریاند که روابط تأثیر و تأثری میان آنها حاکم است. از حیث روش، کارکردگرایی معتقد است، انسان مانند شیء و پدیدههای اجتماعی مثل پدیدههای طبیعی دارای وجود مستقل و قانونمندند.پژوهش حاضر با هدف تبیین نظریه کارکردگرایی (رکن اصلی جامعه شناسی) انجام پذیرفته است. مطالعه حاضر توصیفی (از نوع مروری) میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش مطالعهای و کتابخانهای بود. در این پژوهش به بررسی ادبیات و پیشینه مربوط به نظریه کارکردگرایی (رکن اصلی جامعهشناسی) پرداخته شد و سپس یک مدل مفهومی ارائه شد. در این راستا علاوه بر بررسی منابع اطلاعاتی خارجی، منابع و پایگاههای اطلاعاتی داخل ایران نیز بررسی شده است. مطالعات انجام شده بیانگر آن است که کارکردگرایی مانند سایر نظریهها، از زیرساختهای برخوردار است که او را از نظریههای رقیب متمایز میکند. تصویری که کارکردگرایان از هستی ارائه میدهند، واقع گرایند. پیشفرضهای اساسی کارکردگرایان نسبت به انسان، شامل جبرگرایی، ارضاناپذیری و بدبینی نسبت به شرایط انسانی است. کارکردگرایی از جهت معرفتشناسی، اثباتگرا و به معرفت شناسیهایی باور دارد که معتقدند جهان اجتماعی مانند جهان طبیعی دارای اجزا و عناصریاند که روابط تأثیر و تأثری میان آنها حاکم است. از حیث روش، کارکردگرایی معتقد است، انسان مانند شیء و پدیدههای اجتماعی مثل پدیدههای طبیعی دارای وجود مستقل و قانونمندند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/12/13 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10