Ghadiri Niari M, Moshkbid Haghighi M. The Effectiveness of Group Training of Life Skills on Reducing Rumination and Improving the Mental Health of Patients with Diabetes in Gilan Province. 3 2022; 7 (37) :1-15
URL:
http://jnrihs.ir/article-1-596-fa.html
قدیری نیاری ماریا، مشکبید حقیقی محسن. اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر کاهش نشخوار فکری و بهبود سلامت عمومی بیماران مبتلا به دیابت استان گیلان. 1. 1401; 7 (37) :1-15
URL: http://jnrihs.ir/article-1-596-fa.html
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، موسسه اموزش عالی کوشیار، رشت، ایران
چکیده: (272 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر کاهش نشخوار فکری و بهبود سلامت عمومی بیماران مبتلا به دیابت استان گیلان در سال 1401 بوده است. در این پژوهش نیمه آزمایشی از طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور 30 نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع دو که در انجمن دیابت شهر گیلان پرونده داشتند با رعایت ملاکهای ورود و خروج پژوهش با استفاده از نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه نشخوار فکری (نولن هوکسما و مارو، 1991) و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) بود که توسط شرکتکنندگان تکمیل شدند سپس گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفت و در نهایت دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مهارتهای زندگی باعث کاهش نشخوار فکری در بیماران مبتلا به دیابت شده است (p<%5). همچنین نتایج پژوهش نشان داد نتایج نشان داد که نتایج نشان داد آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر "اضطراب و بیخوابی"، "نارساکنش وری اجتماعی" و "افسردگی" بیماران مبتلا به دیابت موثر است، در حالی که از نظر "نشانههای جسمی" تفاوتی بین گروهها وجود نداشت (p<%5). مداخله گروهی مهارتهای زندگی با پروتکل به کار گرفته شده در این مطالعه برای کاهش نشخوار فکری و بهبود سلامت عمومی در جمعیت مبتلا به دیابت اثربخش بود و میتوان از این روش در کنار درمانهای دارویی برای بیماران مبتلا به دیابت بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/11/29 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10