دوره 8، شماره 38 - ( 12-1401 )                   جلد 8 شماره 38 صفحات 26-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masoomzadeh N, Zarei R, Torajipour A, Shoukri Sabuki A. Educational Needs Assessment in order to Promote Entrepreneurial Behavior. 3 2023; 8 (38) :1-26
URL: http://jnrihs.ir/article-1-595-fa.html
معصوم‌زاده نجمه، زارعی رضا، تورجی پور عالیه، شکری سبوکی اقدس. نیازسنجی آموزشی به منظور ارتقای رفتار کارآفرینی دانش‌آموزان. 1. 1401; 8 (38) :1-26

URL: http://jnrihs.ir/article-1-595-fa.html


دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران
چکیده:   (243 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی آموزشی به منظور ارتقای رفتار کارآفرینی انجام پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران آموزش و پرورش بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و اصل اشباع ده نفر به­عنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی به تعداد 740 نفر بودند که با استفاده از از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای و فرمول کوکران 253 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه­ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و به­منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. به­منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا استفاده شد و به­منظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل داده­های کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمّی نیز با توجه به سؤال­های پژوهش از (تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه‌ای) و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد وضعیت آموزشی، تعیین اولویتها و رفع نیاز به عنوان ابعاد اصلی نیازسنجی آموزشی به منظور ارتقای رفتار کارآفرینی دانش‌آموزان معرفی شدند. همچنین در این پژوهش وضعیت موجود نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که وضعیت ابعاد شناسایی شده مطلوب می‌باشند.
متن کامل [PDF 616 kb]   (325 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/11/24 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات جدید در علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research in human sciences

Designed & Developed by : Yektaweb