Masoomzadeh N, Zarei R, Torajipour A, Shoukri Sabuki A. Educational Needs Assessment in order to Promote Entrepreneurial Behavior. 3 2023; 8 (38) :1-26
URL:
http://jnrihs.ir/article-1-595-fa.html
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران
چکیده: (243 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی آموزشی به منظور ارتقای رفتار کارآفرینی انجام پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران آموزش و پرورش بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع ده نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی به تعداد 740 نفر بودند که با استفاده از از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و فرمول کوکران 253 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمّی نیز با توجه به سؤالهای پژوهش از (تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونهای) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد وضعیت آموزشی، تعیین اولویتها و رفع نیاز به عنوان ابعاد اصلی نیازسنجی آموزشی به منظور ارتقای رفتار کارآفرینی دانشآموزان معرفی شدند. همچنین در این پژوهش وضعیت موجود نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که وضعیت ابعاد شناسایی شده مطلوب میباشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/11/24 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10