دوره 8، شماره 38 - ( 12-1401 )                   جلد 8 شماره 38 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arshiya Lashidani M, Abtahi M A. The role of education in preventing social harms of self-deprecation and hidden anger in adolescent girls. 3 2023; 8 (38) :1-17
URL: http://jnrihs.ir/article-1-594-fa.html
ارشیا لاشیدانی مریم، ابطحی معصومه السادات. نقش آموزش‌وپرورش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خودکم‌بینی و خشم پنهان در دختران نوجوان. 1. 1401; 8 (38) :1-17

URL: http://jnrihs.ir/article-1-594-fa.html


استادیار علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، ایران
چکیده:   (212 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضــر آشــنایی با نقش مدرســه و معلمان در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اســت. دانش‌آموزان مهم‌ترین و حساس‌ترین عناصر در نظام آموزش‌وپرورش و سرمایه‌های ملی این مرزوبوم به شمار می‌آیند. مدرسه نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای رسمی و آموزشی کشور که همه کودکان با رسیدن به سن تحصیل وارد آن می‌شوند موظف است تا با تمهیدات لازم و مفید، با بالابردن ســطح دانش و آگاهی دانش‌آموزان، آنها را در برابر رفتارهای پرخطر و ناســالم اجتماعی محفوظ مصــون نگاه دارد. اگر امروزه در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدامات لازم انجام ندهیم بی‌شک سرمایه‌های مادی، معنوی، انسانی و اجتماعی ارزشــمندی را که همان فرزندانمان هســتند از دســت می‌دهیم؛ بنابراین در این مقاله به بررســی مواردی چون نقش نظام آموزشی کشور در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، عوامل مستعدکننده بروز آسیب‌های اجتماعی، مدرسه و آسیب‌های اجتماعی، نقش معلم در پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که مدرسه، به دلیل کارکردهای مهم آموزشی و تربیتی و جایگاهی که در بین دانش‌آموزان دارد، نقش مهمی را در زمینه‌ی ارتقای توانمندی و مراقبت از آنها در برابر آسیب‌های اجتماعی، بر عهده دارد و توجه بیش‌ازپیش به این نهاد بسیار خطیر را در کنار نهاد خانواده می‌طلبد. تلاش بر این بوده که صرفاً بیان آسیب‌ها نباشد؛ بلکه راهکار درمان برای اصلاح این آسیب‌ها ارائه شود. درنهایت پیشنهادهایی به امید بهبود و کاهش هرچه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان ارائه گردیده است.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/11/10 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات جدید در علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | New research in human sciences

Designed & Developed by : Yektaweb